onsdag 22. mai 2013

Sjokoladecupcakes med rosa sjokoladekrem



Heisann! 

I helgen har vi feiret den første bursdagen til 1. og 3. åringene våre, begge har bursdag i mai så da slår vi de sammen :-) Da ville min eldste ha rosa kake, og da valgte jeg å lage en saftig sjokoladecupcake med rosa sjokoladekrem. De ble kjempegode og falt i god smak hos min datter. 



Start med den rosa sjokoladekremen kvelden før:

3 dl fløte
300 gram hvit sjokolade

Varm fløten, ikke kok!


Hell så den varme fløten over oppdelt hvit sjokolade og rør til all sjokoladen er avkjølt. Sett så dette kaldt til dagen etterpå.

Til 12 cupcakes:

150 gram smør
 1 1/3 dl vann
4 ss kakaopulver
2 egg
1,5 dl lettrømme
1 ts natron
3 1/2 dl sukker
3 1/2 dl hvetemel

Forvarm ovnen til 180 grader.


Start med å smelte smør, ha det så i en bolle.


Tilsett sukker,


egg,


lettrømme og vann, rør sammen. 


Ha så i melet iblandet kakao og natron. Rør sammen. 


Fordel røren i former, og stek midt i ovnen i ca 20 min. 


Avkjøl på rist.


 Perfekte cupcakes. 


Så fortsetter du med kremen som nå har stått kaldt natten over. Du tilsetter rett og slett rosa farge (eller annen farge) og pisker den opp. Ikke pisk for lenge, det tok bare 40 sekunder til meg.


Ha i en sprøytepose med valgfri tipp og dekorer cupcaken. Jeg er ingen ekspert på dette, pynter veldig sjelden cupcakes så jeg synes resultatet ble ok. Pynt gjerne med strøssel. 


Der har du rosa cupcakes til en liten prinsesse. 


Ha en flott dag i regnet :-)






2 kommentarer:

  1. Hvor mange cupcakes fikk du pynta med kremen? og hvilken farge brukte du? brukte du bare vanlig kontidorfarge fra butikken? håper på kjapt svar :D

    SvarSlett